Voor vrouwen biedt het fietsen ontelbare gezondheidsvoordelen. Eén van de belangrijkste daarvan is de afname van stress. Andere zijn het verbeteren van de conditie, gewichtsafname, sterkere spieren en botten en een betere bloedsomloop. Deze gezondheidsvoordelen worden hieronder in volgorde van hun belangrijkheid besproken.

  1. Afname van stress:

Door te fietsen nemen stress en depressie af. Ook vrouwen die lijden aan PMS of last hebben van stemmingswisselingen kunnen veel baat hebben van fietsen. Fietsen verlaagt het algehele stressniveau. Na een aantal kilometers fietsen voel je je zeer ontspannen. Dat heeft invloed op stemmingen, depressie en hormonaal evenwicht. Door vijf dagen per week tweemaal vijftien minuten te fietsen kun je dit al bereiken. Het effect op de gezondheid van jarenlang regelmatig fietsen valt niet te onderschatten.

  1. Gewichtsverlies:

Fietsen is voor vrouwen één van de gemakkelijkste en eenvoudigste manieren om af te vallen en slank te blijven. Veel vrouwen hebben namelijk een drukbezet leven en hebben geen tijd om naar de fitnessclub te gaan. Wat is er dan handiger om op de fiets naar het werk te gaan, op de fiets de kinderen van de crèche te halen en op de fiets boodschappen te doen? Dit kost iets meer tijd dan met de auto, maar is de beste en goedkoopste manier om veel in beweging te blijven.

  1. Sterkere spieren en botten:

Veel vrouwen lijden aan gewrichtspijn of hebben rugklachten. Het huishoudelijk werk en het verzorgen van de kinderen is zwaar werk en vaak nemen vrouwen niet de tijd om hun spieren en gewrichten te verzorgen of voldoende te ontlasten. Van de vrouwen boven de veertig jaar heeft 60 % last van problemen met de botten.

Door vanaf je 25e regelmatig te fietsen, kun je het risico op osteoporose met 30 % verminderen. Ook de spieren worden tijdens het fietsen goed getraind. Ze worden sterker en beter bestand tegen schokken. Daardoor kunnen ze de botten beter beschermen en zullen ze minder snel geblesseerd raken.

  1. Betere bloedsomloop:

Tijdens het fietsen worden vrijwel alle spieren van het lichaam gebruikt. Hierdoor verbetert de bloedsomloop in het hele lichaam en krijgen onze longen meer verse zuurstof binnen. Ook neemt het risico op diabetes en hart- en vaatziekten hierdoor af. Door een verbeterde bloedsomloop worden onze hersenen actiever en krijgen we een frissere gezichtshuid.

Specifieke gezondheidsvoordelen voor vrouwen:
Fietsen biedt ontelbare gezondheidsvoordelen voor iedereen, maar biedt daarnaast ook nog specifieke gezondheidsvoordelen voor vrouwen. Vrouwen die last hebben van PMS of van de menopauze kunnen door te fietsen hun situatie drastisch verbeteren.

Het is ook belangrijk om goed en evenwichtig te eten. Als je als vrouw al vanaf jonge leeftijd begint met fietsen en daarbij gezond eet, zal dit een blijvend positief effect op je gezondheid hebben. Eén van de neveneffecten zal zijn dat je minder last van PMS en de menopauze zult hebben.

Conclusie:
Bovengenoemde gezondheidsvoordelen van het fietsen zijn nog maar het tipje van de ijsberg. Wil je gezond worden en blijven en fit je oude dag doorbrengen? Ga dan fietsen! Begin er nu mee – beter laat dan nooit.