Welke framemaat hoort er bij jouw lengte? De framehoogte wordt niet altijd op dezelfde wijze gemeten en kan per fietsfabrikant en per land verschillen. Informeer bij je fietsenhandelaar hoe precies de framematen van de diverse fabrikanten worden gemeten. Zo heeft gazelle een computergestuurd fietsmeetsysteem ontwikkeld. Je lichaamsmaten worden gemeten door je fietsenhandelaar. Daarna berekent de computer, afhankelijk van het type fiets dat je wil, de juiste framemaat en de optimale afstelling van zadel en stuur.
Maar je kunt het natuurlijk ook zelf doen. De framemaat hangt namelijk af van jouw binnenbeenlengte. Die kun je op eenvoudige wijzen meten. Ga met je blote voeten circa 20 cm uit elkaar voor een muur staan en druk een boek tussen je benen tegen je schaambeen, teken nu de hoogte af. (boven kant boek)
Gebruik nu de volgende formule om jou frame maat te berekenen
- Frame maat allround en toer dames fiets – binnenkantbeen (cm) x 0,65 is framemaat
- Frame maat sportieve dames fiets – binnenkantbeen (cm) x 0,66 is framemaat
In het algemeen gelden de volgende dames maten
Lichaamslengte | Binnenbeenlengte |
145cm – 150cm | 67,5cm – 72,5cm |
153cm – 159cm | 72,5cm – 75,0cm |
162cm – 168cm | 75,0cm – 80,0cm |
171cm – 174cm | 80,0cm – 85,0cm |
177cm – 183cm | 87,5cm – 90,0cm |
Val je tussen twee maten in of twijfel je, kies dan steeds de kleinste maat. Is jou maat fietsframe niet verkrijgbaar, vraag dan aan je fietsenhandelaar welke frame wel verkrijgbaar is, of vraag naar een passend alternatief. De meest voorkomende kleine maten zijn 45cm, 48cm en 50cm.
De traditionele framemaat is niet meer of minder dan traditie. Nu vrijwel alle frames aflopende bovenbuis hebben. Bied de verticale framemaat geen enkel houvast meer en is enkel nog een erfstuk van het oersterk conventioneel denken van het fietswereld, waaronder ook de fietshandelaars gerekend moeten worden.
Echter de binnenbeenlengte blijft wel belangrijk omdat gemeten met de fiets/sportschoenen aan, hiermede bepaald wordt of je over de bovenbuis kunt staan, met een paar cm speling tot het kruis. Zodat je bij een noodstop, of bij het van het pedaal schieten, niet gelijk een harde landing maakt op de bovenbuis.