Fietsen is een buitensport en wordt als zeer gezond beschouwd, zowel voor mannen als vrouwen. Vooral steeds meer vrouwen zijn begonnen met fietsen als vorm van sport, voor de ontspanning en voor het verbeteren van hun gezondheid en conditie. Mannen zoeken nog steeds ook naar andere sporten die meer avontuur en uitdagingen bieden.

Er Zijn Echter Bepaalde Redenen Waarom Fietsen Beter Is Dan Andere Vormen Van Sport

  • Fietsen is beter voor het hart dan lopen of joggen, omdat bij die sporten het hart te snel kan gaan kloppen.
  • Fietsen kost heel weinig, vooral in vergelijking met het lidmaatschap van een sportclub.
  • Fiets is gemakkelijk in de dagelijkse routine in te passen, bijvoorbeeld in de vorm van boodschappen doen op de fiets.
  • Fietsen is zeer effectief bij het afvallen, vooral voor vrouwen.
  • Fietsen ontspant de geest en vermindert stress.

Gezond Voor Het Hart
Het lijdt geen twijfel dat elke dag fietsen ongelofelijk bijdraagt aan de gezondheid van een vrouw. Fietsen is een aerobe bezigheid en na een stevige rit zul je dieper ademhalen. Je lichaam zal meer energie verbruiken en beginnen met het verbranden van vet. Onderzoek heeft uitgewezen dat fietsen de kans op hart- en vaatziekten vermindert, de bloeddruk omlaag brengt, de kans op diabetes vermindert en zelfs obesitas tegengaat. Tijdens een uur fietsen verbrand je gemiddeld 300 calorieën. Van fietsen krijg je sterkere hartspieren en een lager vetgehalte in het bloed, wat effectief de kans op hartkwalen omlaag brengt.

Stemmingswisselingen En Gewicht
Fietsen helpt ook enorm tegen stemmingswisselingen. Er bestaat onderzoek dat aangeeft dat gematigd fietsen effectief is voor het tegengaan van depressieve gevoelens en stress en het zelfvertrouwen vergroot.

Je kunt fietsen in feite tot een integraal onderdeel van je afvalprogramma maken. Experts zeggen dat vijf maal per week 15 minuten fietsen zal leiden tot het verliezen van 5 kg vet per jaar.

Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat fietsen de coördinatie tussen hoofd en handen verbetert. Dat is te zien bij oudere mensen die hun hele leven lang gefietst hebben: die hebben een betere coördinatie en minder kans hun heup te breken door een val dan ouderen die niet of weinig gefietst hebben.

Betere Conditie
Omdat fietsen een aerobe activiteit is, verbetert het de conditie. De spierwerking wordt beter, je krijgt meer uithoudingsvermogen en wordt sterker. In feite is fietsen één van de veiligste activiteiten die je kunt doen, met weinig kans op blessures of overdrijving.

Voor Wie Is Fietsen Geschikt?
Voor fietsen gelden geen strikte leeftijdsgrenzen. In Nederland leren kinderen al heel jong fietsen en zie je hoogbejaarden nog steeds op de fiets. Mensen met hartklachten of een voorgeschiedenis van hartkwalen moeten echter eerst hun huisarts raadplegen. Hetzelfde geldt voor ouderen van dagen en mensen met bepaalde gebreken of beperkingen.

Beginnen Met Fietsen
Fietsen is een heel eenvoudige sport met weinig accessoires en toeters en bellen. Alles wat je er voor nodig hebt is een fiets en eventueel, als je het wat serieuzer wilt aanpakken, geschikte fietskleding, een helm en kniebeschermers. Je kunt er ook direct mee beginnen, want in tegenstelling tot vele andere sporten heb je geen instructeur of begeleider nodig die je eerst moet uitleggen hoe je het moet doen. Voor mensen die niet buiten kunnen fietsen bestaat er overigens ook nog de mogelijkheid een home trainer te kopen (te koop vanaf 300 euro). Veel plezier ermee!