Van fietsen val je af, en dat geldt voor iedereen. Maar het bijzondere voordeel van fietsen voor vrouwen is dat het een eenvoudige manier van bewegen is, waarbij je niet snel geblesseerd of uitgeput raakt. Fietsen kun je bovendien op elk moment en bijna overal doen.

De minder fanatieke vormen van beweging zoals yoga, dans en fietsen zijn dus een uitstekende manier voor vrouwen om calorieën te verbranden. Net als bij andere vormen van beweging moet je het wel regelmatig en consistent doen en het vol blijven houden. Op den duur zul je dan de resultaten zien.

Fietsen als manier om af te vallen heeft vele voordelen boven andere vormen van beweging die meer tijd en geld kosten. Laten we eens kijken wat die voordelen zijn:

  • Om te gaan fietsen hoef je niet ver weg te gaan. Je kunt er letterlijk bij je eigen voordeur mee beginnen. Je kunt in je eigen buurt of omgeving gemakkelijk een flink aantal kilometers fietsen.
  • De meeste mensen hebben al een fiets en het kost dus niets extra om te beginnen met fietsen als vorm van beweging. Er hoeft geen extra geld voor sportkleding of lidmaatschap van een sportclub te worden uitgegeven.
  • Fietsen kost niet veel tijd. Als je met de fiets naar je werk of naar het winkelcentrum gaat, combineer je het nuttige met het aangename. Het kan zelfs zijn dat je met de fiets sneller bent waar je wezen moet dan met de auto of het openbaar vervoer.

Enkele wetenschappelijke feiten over hoe je door te fietsen een betere conditie krijgt:
Door te fietsen stimuleer je de bloedsomloop. Je organen gaan daardoor beter functioneren en je wordt gezonder. Door te fietsen verbrandt je vele calorieën. Daardoor val je, in combinatie met een goed en gezond dieet, op langere termijn af. Door te fietsen zet je je hart en je longen aan het werk en krijg je een lagere bloeddruk en hartslag. Als je regelmatig fietst, neemt je kans om hart- en vaatziekten te krijgen met 22 % af.

Door bijvoorbeeld dagelijks 15 minuten naar je werk heen en terug te fietsen, heb je al het minimum van vijf keer per week 30 minuten trainen bereikt.

Door te fietsen krijg je sterkere spieren. Als je fietst, gebruik je vrijwel alle spieren in je lichaam. Je krijgt er ook sterkere botten van en voorkomt op latere leeftijd osteoporose.

Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat mensen die tot het minst fitte deel van de bevolking behoren, als ze regelmatig gaan fietsen, binnen vijf maanden tot het fitste deel kunnen gaan behoren. Ook is uit onderzoek gebleken dat al na zes weken fietsen de aerobe conditie met 11 % verbetert.

Naast al deze voordelen van regelmatig fietsen, is fietsen ook goed voor vrouwen met ademhalingsproblemen. Fietsen is daarnaast een hele goede manier om te ontspannen en dat is goed voor de algehele gezondheid. Vrouwen worden door veel te fietsen dus gezonder en zelfverzekerder. Vrouwen die op de fiets naar hun werk komen, komen daar veel frisser en opgewekter binnen dan vrouwen die met de auto zijn gekomen.

Waarom vrouwen sneller afvallen door te fietsen dan mannen:
Mannen hebben sterkere spieren dan vrouwen en moeten meer kracht gebruiken voordat hun lichaam vet begint te verbranden. Fietsen alleen is niet genoeg voor mannen om van af te vallen. Voor vrouwen is het echter wel voldoende, omdat het voldoende energie van hun lichaam vraagt, zodat er vet wordt verbrand.