Met trapas (Engels: bottom bracket) en traparmen (cranks-crankstel) breng je jouw inspanning via de ketting over op de wielen. En het is natuurlijk belangrijk dat dit zo efficiënt mogelijk gebeurt. Net zoals de framemaat beïnvloedt ook de lengte van de traparm je fietsinspanning. Waarom kan een centimeter langer of korter nu zoveel verschil uitmaken? Alles is gebaseerd op de hefboomwerking. De crank is een hefboom en met een langere hefboom maakt je grotere cirkels en zet meer kracht.

Lange traparmen dwingen kortere benen om grote cirkels te maken, dit is zeer vermoeiend vooral voor je knieën. Met kortere traparmen is dit door de kleinere cirkels gemakkelijker en draai je gemakkelijker rond en vind je een soepele cadans. In principe zijn er wel 10 verschillende cranklengtes, overeenkomend met beenlengtes van heel kort tot heel lang. In de praktijk heb je bij de aanschaf van een fiets meestal geen keuze. De grote onderdelen fabrikanten, zoals Shimano, SRAM, FSA, Bontrager en Campagnolo maken slechts 5 lengtematen van 165 tot 180 mm en de meer betaalbare crankstellen alleen in 170 en 175mm, waarbij de prijzen voor minder gevraagde lengtes behoorlijk verschillen van de meest gebruikte maat: 170mm. Fietsen in de winkel hebben veelal standaard 170mm cranks. Een keuze is er alleen bij heel dure racefietsen en mountainbikes. Een merk dat wel alle mogelijke maten cranks maakt is het franse TA Spécialités, van 150 tot 185mm. Goedkoop zijn ze niet. Voor kleine mensen is een betaalbaar alternatief het kopen van losse cranks bedoeld voor kinderfietsen zoals van het franse Stronglight of het italiaanse Miche.