image001

Nederland is, samen met China, één van de grote fietslanden ter wereld, waar vrijwel iedere inwoner een fiets heeft. Al eeuwen is de fiets in Nederland één van de belangrijkste vervoermiddelen. De fiets in Nederland is altijd van uitstekende kwaliteit geweest, en Nederland heeft vele fietsfabrieken die kwaliteitsfietsen produceren.

image001

Nieuwe ontwikkelingen:
De Nederlandse fiets heeft de laatste jaren door nieuwe technologieën weer ongekende ontwikkelingen doorgemaakt. Het fietsen is populairder dan ooit, omdat het bijdraagt aan een goed milieu en zeer goed voor de gezondheid is. Mensen beginnen in Nederland al heel jong met fietsen en gaan daarmee door tot op hoge leeftijd. Zowel op het platteland als in de stad is de fiets het vervoermiddel van het grootste deel van de bevolking, onder oud en jong en arm en rijk.

De opbouw van de Nederlandse fiets:
De nieuwe Nederlandse fiets is een model met lage instap, ook wel damesfiets genoemd, maar tegenwoordig in gebruik bij beide sexen. De wielen zijn groot, met een (verplichte) reflecterende witte band op beide zijden. De voorvork is meestal schuin achterwaarts gericht, wat het rijcomfort en de stabiliteit in het verkeer verhoogt. Vele Nederlandse fietsen hebben nog steeds een terugtraprem – de mensen van de oudere generatie zweren hierbij, omdat deze niet slipt bij regen en men er zeer snel mee kan remmen. De traditionele Nederlandse fiets heeft maar één versnelling, waarmee men stad en land kan doorkruizen. Het topmodel van de Nederlandse fiets is de omafiets: een lage, ronde instap, een zeer comfortabele zit en een hoog, breed stuur.

Fietsonderdelen:
De moderne Nederlandse fiets heeft geavanceerde handremmen, versnellingen, een verstelbaar stuur en een voorovergebogen zit die de windweerstand verlaagt. Daarnaast zijn er vele andere standaard fietsonderdelen dit de Nederlandse fiets veilig, comfortabel en sportief maken:

  • De kettingkast: Dit is een complete of gedeeltelijke bedekking van de ketting en de tandwielen. Hierdoor wordt voorkomen dat de broekspijpen in de ketting vast komen te zitten of besmeurd raken met vet.
  • Het zadel: Nederlandse zadels zijn breed en zacht. Aan de onderkant van het zadel zitten twee veren voor extra vering. De moderne zadels zijn gebaseerd op de nieuwste technieken uit de wielersport.
  • Versnelling: de moderne standaard Nederlandse fiets heeft drie versnellingen, en sommige zelfs vijf tot tien. Dit zijn versnellingen van zeer goede kwaliteit, die gemakkelijk te bedienen zijn.
  • Kinderzitje: ook het kinderzitje is populair in Nederland. Er zijn zitjes voor op het stuur en zitjes voor achterop. De moderne zitjes zijn zeer veilig, hebben gordels en zijn vaak eenvoudig afneembaar.

Beter voor het milieu en de files: 
Wat zijn de enorm grote voordelen van de populariteit van de fiets onder de Nederlanders? Een vermindering van de hoeveelheid koolmonoxide en het terugdringen van files. Fietsen lopen niet op brandstof en hebben geen enkele uitstoot. Fietsen nemen weinig ruimte in beslag en op een stuk weg passen heel wat meer fietsen dan auto’s.

Nederlands evenwicht:
Nederlanders eten veel kaas en drinken veel melk en dat compenseert mooi met de vele lichaamsbeweging die ze krijgen door het fietsen. De voedingsstoffen uit de zuivelproducten bieden de energie die nodig is voor het fietsen en het fietsen helpt de dierlijke vetten af te breken. Al eeuwenlang fietst oud en jong dag en nacht over de straten van Nederland en dit zal voorlopig nog wel zo blijven.